Wiedzma bloguje (Czarownicująca): Odżywki do włosów z proteinami

wtorek, 17 lipca 2012

Odżywki do włosów z proteinami

Wpis, który chciałam opublikować już dawno. Ale jak same widzicie - mało treści - kupę roboty!

Wszystkie włosomaniaczki winny wiedzieć, że w pielęgnacji włosów proteiny są WAŻNE.
Przed Wami lista proteinowych odżywek do włosów. Odżywki te zawierają głównie proteiny hydrolizowane - czyli takie, które są w stanie czasowo poprawić kondycję włosów - naprawić drobne uszkodzenia i zabezpieczyć przed nowymi, lokom dodać sprężystości a proste wygładzić.

Cały duży wpis o proteinach powstał już TU.

http://www.thedressingroomsalon.com/hair_care_services.html
Lista ta pierwotnie powstała na portalu wizaż, przy wątku dla Zakręconych. Poniższe zestawienie (teraz ciut poprawione) zrobiłam ja, czerpiąc z KWC, analiz zakręconych wizażanek i własnych obserwacji na sklepowych półkach.

ODŻYWKI PROTEINOWE

Zgodne z CG (czyli bez silikonów i PQ / Q ) :
    • Alverde, Repair Haarspitzenfluid Traube & Avocado (Serum na zniszczone koncówki z winogron i awokado) - W
    • Beauty Formulas, Henna Treatment Wax, Intensive deep conditioner - C
    • Bioencore, odżywka wygładzająca z proteinami jedwabiu - J
    • Bingo, Maska ze spiruliną i keratyną - K
    • Bingo, Maska do włosów: proteiny kaszmiru i kolagenem - C K
    • Bingo, Maska do włosów: proteiny kaszmiru i jedwabiu - J K
    • Bingo, Maska mleczna z elastyną - E M
    • Farmona, Herbal Care, Odżywka do włosów zniszczonych i wypadających, Skrzyp polny -  K
    • Farmona, Herbal Care, Odżywka do włosów suchych i łamliwych, Len - K
    • Farmona, Herbal Care, Odżywka do włosów cienkich i delikatnych, Żeń-szeń - K
    • Farmona Rumiankowa nie zawiera protein!
    • Isana Haarkur, Liquid Silk  - J
    • Isana Hair Intensiv-Pflege Haarkur  - W
    • Joanna, Z apteczki babuni miód i mleko (odżywka) - M
    • Kallos, Crema al Latte  - M
    • Kallos maska z pszenicy z wit. E+F - W
    • L'biotica, BioVax, intensywnie regenerująca maseczka do włosów ciemnych - J
    • Leo Activ, Regenerująca maska kokosowa - M J
    • Leo, Aloesowy balsam do włosów - K
    • Pat & Rub Maska regenerująca dla włosów zniszczonych i przesuszonych -W
    • Pettenon Cosmetici, Dolce latte (Maska z proteinami mlecznymi) - M
    Intensywne kuracje:
    • Artiste, Odżywka intensywnie regenerująca  (d. Natura)  - K J
    • K Biochemia Urody, Mleczko jedwabne do włosów KLIK - K J
    Niezgodne z CG (ale warte uwagi):
    • Artego, Extracto Care, Odżywka odbudowująca z jedwabiem bez spłukiwania  - J
    • Farouk Biosilk Hydrating Conditioner - J
    • Isana, Express Spulung Oil care  (Ross) - W
    • Isana, Express Spulung Silk  (Ross) - J
    • Isana seidenglanz  -  (Ross) - W
    • Joanna, Z apteczki babuni miód i mleko (maska)  - M
    • L'Biotica, Biovax Latte, Intensywnie regenerująca maseczka do osłabionych włosów z proteinami mlecznymi  - M
    • L'Biotica, Quick Wax, Dwufazowa odżywka bez spłukiwania do włosów przetłuszczających - J
    • L'Biotica, Biovax Quick, Dwufazowa odżywka w sprayu bez spłukiwania do włosów osłabionych  - J
    • L'Biotica, Biovax Quick, ... do zniszczonych - J
    • L'Biotica, Biovax Quick, ... do blond - J
    • L'Biotica, Biovax Quick, Dwufazowa odżywka bez spłukiwania do włosów ciemnych   - J
    • L'Biotica, Biovax Quick Latte, Dwufazowa odżywka bez spłukiwania odbudowa osłabionych włosów + proteiny mleczne - J M
    • Leo Activ, Cytrusowa zakwaszająca maska do włosów - K W
    • Marion, MariColor, Regenerująca maska ożywiająca kolor włosów farbowanych - K
    • Mrs Potter's Premium, Moc bursztynu, Balsam do włosów farbowanych i osłabionych z ekstraktem z bursztynu i jedwabiem - J
    • Mrs Potter's Premium, Moc bursztynu, Balsam do włosów suchych i łamiących się z ekstraktem z bursztynu i keratyną - K
    • Natura Silk, Jedwabna Kuracja - J
    • NaturVital Hair loss mask - maska do włosów łamliwych i podatnych na wypadanie - W
    • Nivea Long Repair - K   *nowa wersja ma więcej keratyny, może być kuracją
    • Pettenon Cosmetici, Dolce Anti-Age - W, migdałowe
    • PROFISilk - J
    • Profis-Fryzopol, Scandic Plus, LaStrada Milk Mask - M
    • Shauma, Krem i olejek, Odżywka regeneracyjna do włosów łamliwych i rozdwajających się - K
    • Stapiz, Sleek Line, Repair & Shine Hair Mask (Maska regenerująca z jedwabiem i wyciągiem z pestek słonecznika) - J
    • Sther, Lorys, Bamboo and Keratin, Hair Cream (mało) - K
    • Sther, Lorys, Nutraloe (Nawilżająca odżywka do włosów kręconych) - C
    K - keratyna, kaszmir
    C - kolagen
    J - jedwab
    M - mleczne, jogurtowe, maślankowe, kaseina
    W - pszenica

    Źródło:
    http://wizaz.pl/forum/showthread.php?t=408837

    Gwoli przypomnienia: produkty proteinowe, a zwłaszcza te oznaczone jako intensywne kuracje zdecydowanie wymagają towarzystwa emolientów, czyli np bogatej odżywki z olejami czy dodatku olejów. Inaczej - zamiast pomóc - przesuszą nasze włosy.

    Znacie jeszcze jakieś dobre odżywki proteinowe?
    Które możecie polecić ze względu na ich wyraźne "proteinowe" działanie? :) My pokręcone mamy lepszy skręt. A jak to wygląda u prostowłosych?

    I znowu prośba do Was:
    Chciałabym stworzyć spis odżywek z aminokwasami. Wiecie może, które będą dla włosów najlepsze? Zapewne Cysteina i Arginina, bo te można kupić. Ale pewnie jest ich więcej.

    Pozdrawiam słonecznie :)


    Wiedźma

    77 komentarzy:

    1. dla włosów najlepsze są cysteina i metionina (siarkowe) :) Przy czym metionina jest egzogenna, więc ważne jest by dostarczać ją organizmowi wewnętrznie :)) Kiedyś miałam wykład z aminokwasów w pracy... baaaaardzo ciekawy - niestety o włosach dowiedziałam się niewiele :P

      OdpowiedzUsuń
    2. Jako 'prostowłosa' muszę powiedzieć, że odzywki proteinowe są bardzo dobre i mi nie obciązają włosów :).
      Mam tylko pytanie czemu Stapiz Sleek Line Repair nie jest zgodny z cg? Przez 'cyclopentasiloxane, dimethiconol'? Ale przecież do ich zmycia (chyba) nie trzeba SLS nawet ;)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Tak, przez nie. Są, więc odżywka jest niezgodna z CG.
        Są łatwo zmywalne - więc tym bardziej jest wartościowa!

        Usuń
    3. Ja po Nivea Long Repair miałam na głowie coś, co nie potrafię nawet opisać. Ni to suche strąki, ni to pozwijana szopa. W ŻYCIU czegoś takiego u siebie nie widziałam.

      Za to Stapiz, Sleek Line, Repair & Shine Hair Mask wielbię i mam ochotę na wersję Non-Stop Volume <3

      Rozglądam się też za Bingo, Maska mleczna z elastyną :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. No niestety - proteiny są problematyczne... Dodatek oleju naprawdę powinien pomóc

        Usuń
      2. Dodałabym jeszcze pytanie o wersję Nivei Long Repair. Stary skład jest bogatszy, mniej jest też hydrolizowanej keratyny. W nowej wersji keratyna może być w ilości znacznej.
        Zatem ilość oleju byłaby determinowana wersją, którą się posiada.

        Usuń
      3. A jakie są odżywki/maski z olejami?

        Usuń
      4. Zakładki na górze -> Listy i spisy -> spis odżywek emolientowych

        Usuń
    4. No właśnie ja wczoraj zrobiłam maskę głęboko-nawilżającą z Twojego przepisu:) Tylko musiałam go trochę zmodyfikować bo nie posiadałam wszystkich produktów:) I zamiast bing z Shea dałam Bingo z kolagenem i Kaszmirem. no i mam dziś takie suche włosy że szok;/ chyba będę musiała dziś umyć drugi raz;/ Nie mam pojęcia co zrobiłam źle.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Szkoda...
        Dodałaś oleju?
        Sama maska nie robi takiej suszy?

        Usuń
      2. Dodałam oleju z orzechów laskowych i to nawet łyżkę;/

        W sumie to wyglądało tak:

        Pół szklanki glutka lnianego
        Łyżka oleju z orzechów laskowych
        łyżka soku marchewkowego
        5 kropli d-panthenolu
        5 kropli kwasu hialuronowego
        szczypta wit B3
        2 łyżki bingo z kolagenem i kaszmirem

        wyszło mi tego trochę za dużo i ściekało mi z włosów. Następnym razem zrobię przez 1/3 i żeby gęstsze wyszło.

        Usuń
      3. Mniej pantenolu i kwasu hial
        Trzymam kciuki, żeby tym razem wyszło :)
        Jaka szkoda, że nie ma uniwersalnego przepisu dla każdego :(

        Usuń
      4. Sprzedałabyś prawa do książki i byłabyś obrzydliwie bogata:D

        Stałabyś się urodowym guru:D

        Usuń
    5. Marta, zainteresuj się kosmetykami Aubrey Organics i A'kin, są naturalne i mają doskonałe składy. Od razu uprzedzam, że to jest wyższa półka cenowa (chociaż nie tak wysoka jak John Organics), ale imno warto, tym bardziej, że kosmetyki można kupić taniej na ebayu / amazonie.

      Z proteinowych odżywek polecam:
      [A'kin] Macadamia & Wheat Protein Conditioner
      Aubrey Organics GPB Glycogen Protein Conditioner

      OdpowiedzUsuń
    6. a garnier maslo shea (ten zolty) to jaka odzywka ? ona nie ma silikonow

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Zgodna z CG. Emolientowa (olejowa)
        Bardzo dobra dla suchych włosów :)

        Usuń
      2. A najlepsza dla niskoporowatych ;]

        Usuń
    7. przydatny wpis;)
      zapraszam,dopiero zaczynamy;)

      OdpowiedzUsuń
    8. Jestem prostowłosa i muszę przyznać, że moje włosy lubią dawkę protein w postaci żółtek jaj, mleka czy odżywki Isana Hair Intensiv-Pflege Haarkur :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. A jakie dokładnie są? Grubsze? Mięsiste? Bo u falowanych odpowiedź jest jedna: większy skręt :)

        Usuń
    9. DZIĘKUJE za taki spis;p ja tam na włosach się totalnie nieznam!

      OdpowiedzUsuń
    10. Hmmm.. gdy stosuję maskę Bingo z keratyną i kolagenem, wystarczy dodać do porcji parę kropel oleju i będzie OK? Lub zmieszać ją z odżywką nawilżającą? Żeby proteiny nie zaszkodziły.
      Natalia

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Jeśli nie ma suszy po samej odżywce to nie ma potrzeby. Jeśli jest podsuszenie - wymienione dodatki powinny wystarczyć :)

        Usuń
    11. to są odżywki z cysteiną? Nigdy (chyba) takiej nie widziałam:p
      Twoje notki kopiuję sobie do notatnika w komputerze i wbijam na pamięć od jakiegoś czasu, dzięki Tobie wreszcie wszystko mi się rozjaśnia :D :*

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Niewiele ale są :)
        Szkoda że na KWC nie zawsze są składy :(

        Usuń
    12. Wiedźmo, proszę pomóż mi, zgubiłam się w tym wszystkim!
      Czy moje włosy mają wysoką porowatość? Są długie, jasne, proste, do pasa i schną w 15 minut, ale bardzo ciężko je też zmoczyć. Zaraz po umyciu są gładkie, lśniące, błyszczące, mięciutkie, nieco oklapnięte i dość cienkie. Na drugi dzień po wietrze, spaniu, związywaniu, czesaniu są wielkim sianem naelektryzowanym i właśnie wtedy nie można ich zmoczyć. Nie lubią kokosa, brzydko po nim sterczą i odstają. Na dworze od razu robią się strąki a po czesaniu wielkie siano. Kompletnie nie wiem jak sobie z nimi radzić, błagam pomóż :(
      Nina

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Długość i reakcja na kokosa sugeruje wyższą porowatość, na pewno na końcach :)

        Elektryzowanie - suche są albo przekarmione. Napisz mi, czego i jak używasz. Może być na maila

        Usuń
    13. Odnosnie tych kapsulek z lecytyny, to jak je stosujesz? Rozcinasz (jest to proszek czy plyn?)i dodajesz do masek? Czy moze do mgielki? Nie wiem, czy mozna z tym przesadzic, wiec ile mniej wiecej uzywasz na raz? Ania

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Rozcinam kapsułkę, wyciskam płyn. Daję do masek bo trzeba to dobrze rozmieszać a jest gęste. Jak kupię półproduktową z zakraplaczem to spróbuję dodać do mgiełki ale nie wiem co wyjdzie.
        Daję 2 kapsułki 1200mg. Pewnie da się przesadzić - nośnikiem jest olej, lecytyna jest gęsta itd. Oczywiście każdy może mieć inną tolerancję

        Usuń
    14. Z argininą:
      http://wizaz.pl/kosmetyki/produkt.php?produkt=34372
      http://wizaz.pl/kosmetyki/produkt.php?produkt=52972

      więcej niestety nie kojarzę :(

      OdpowiedzUsuń
    15. Jeszcze jest ten nowy biovax:
      http://wizaz.pl/kosmetyki/produkt.php?produkt=52659

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Trimethylsilylamodimethicone (and) C11-15 Parth-9 ale to jest chyba ciężko zmywalny silikon tak jeśli się nie mylę.

        Usuń
      2. Mylisz się i wprowadzasz w błąd innych :(

        Usuń
    16. Wróciłam, nadal Cię kocham! :> Idę na zakupy z wydrukowaną listą, mogę?

      OdpowiedzUsuń
    17. Ostatnio jestem ciekawa protein,a przyznaję bez bicia,że moje włosy mało ich dostają.Ten post bardzo mi się teraz przyda,dzięki ;)

      OdpowiedzUsuń
    18. Fajnie, ze mam jakies maski z tej listy

      OdpowiedzUsuń
    19. Przepraszam za głupie pytanie, ale co oznacza skrót "cg"? :)
      Ktoś rozwinie?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Curly Girl
        w skrócie tu:
        http://bajzelkosmetyczny.blogspot.com/2012/07/cg-curly-girl-o-co-w-tym-wszystkim.html

        Usuń
    20. Jak najlepiej zastosować odżywkę Artiste żeby nie przesuszyć włosów?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Np razem z odżywką emolientową, w stosunku na początek 1:1
        dobra będzie Isana babassu, Garnier awokado karite, Alterra morela, Bingo shea

        Usuń
      2. Mnie aurat przesuszyła Alterra - ma w składzie alkohol.

        Usuń
      3. Każdy reaguje inaczej - gros jest Alterrą zachwycone. Więc Garnier

        Usuń
    21. Jest kilka nowych odżywek z proteinami z serii Mrs. Potter's - z jedwabiem i aloesem oraz jeszcze jakieś inne, z proteinami mleka chyba i keratyną. Jak będę w drogerii to przyczaję się na nie i na pewno napiszę ;) Widziałam też ostatnio jakąś maskę z Ziaji, ale nie testowałam, więc nie wiem, czy jest godna uwagi.

      Co do aminokwasów to myślę, że jeszcze metionina, jako aminokwas siarkowy... ale nie wiem, czy występuję w odżywkach. Szczerze mówiąc, pierwszy raz słyszę o odżywkach z aminokwasami, widzisz, ile się człowiek może nauczyć? :) Tym bardziej chętnie przeczytam ten wpis!

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Dziękuję :)

        Metioniny nie znalazłam, ale dopiero zaczynam szukać :)

        Usuń
    22. Bardzo dobrze mi służy maska biovax z proteinami mlecznymi. Taka naturalna pielęgnacja wychodzi na zdrowie moim włosom. Są one odpowiednio nawilżone, odżywione, dobrze się rozczesują i układają.

      OdpowiedzUsuń
    23. Tytul doktora, staz za granica a nie rozumiem chyba podstawowej zasady pielegnacji wlosow:/ Pani WIedzmo - tak najprosciej jak mozna- jesli maska kallos mleczna sprawdza sie u mnie wysmienicie to olej ( jaki? mam alterre z mango) mam dodac do maski przy jej nakladaniu czy moze pozniej na wlosy? bede bardzo wdzieczna za odpowiedz

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Może być Alterra z mango :) w sumie wszystko dobre, nie łapałaby się tylko za kokosa i masła typu shea

        Usuń
      2. mhm, dobrze wiedziec. Bardzo dziekuje za szybka odpowiedz :)

        Usuń
    24. Ja mam pytanie, która maska kallos latte jest bez silikonów? ta fioletowo-biała czy duża niebieska? Nie wiem czemu producent produkuje maskę o takiej samej nazwie z innymi składami w różnych pojemnikach

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. niebieska jest zgodna z CG a biało-fioletowa ma pochodną gumy guar, którą bym się nie przejmowała bo jest jej maleńko

        Usuń
    25. Przygodę z proteinami uważam za otwartą.
      Na pierwszy ogień poszła Isana z proteinami pszenicy.
      Zawsze o tym wiedziałam, ale teraz mam tego dobitny przykład, że nie należy oceniać maski dopóki włosy całkiem nie wyschną! Po spłukaniu jej włosy były co najmniej dziwne, pierwsza moja myśl: kolejny nietrafiony produkt na mojej półce:( Jakie było moje zdziwienie gdy włosy wyschły! (Dość długo im to jakoś zajęło) włosy są bardzo błyszczące, mięsiste, sypkie i wygładzone i co najważniejsze są prościutkie!

      OdpowiedzUsuń
    26. dzieki Ci za ten artykuł! właśnie złożyłam zamówienie na maske Kallos i Leo balsam aloesowy, coś nowego dla moich włosów:)

      OdpowiedzUsuń
    27. Przeczytałam już chyba wszystko, co się dało o proteinach i mam wrażenie, że nadal nic nie wiem :( Najpierw przeproteinowałam się mlekiem, potem dla odmiany wypróbowałam płukankę piwną - i efekt jest cudowny, włosów zrobiło się dwa razy więcej, są puszyste, fajnie usztywnione, sypkie, ale nie przesuszone, przy tym pięknie błyszczą. Zastanawiam się teraz, jaką odżywkę proteinową kupić, żeby uzyskać podobny efekt. Wiem, że mleko zawiera duże proteiny, piwo - hydrolizowane. Czy to znaczy, że powinnam unikać produktów z proteinami mlecznymi a zamiast tego wybrać coś z keratyną?

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Wydaje mi się, że odpowiedź jest łatwiejsza - piwo zawiera hydrolizowane proteiny zbożowe - szukaj kosmetyków z hydrolizowanymi proteinami zbóż :) Nie szukając daleko - Isana Seidenglanz.

        Usuń
      2. Dziękuję za ekspresową odpowiedź! Ruszam do Rossmanna :)

        Usuń
    28. Ja stosuję od jakichś 2 tygodni odżywkę Nia Condtitioner. Na stronie dslaboratories.pl przekonałam się, że jest to dość drogi kosmetyk- sama go nie kupowałam, tylko dostałam od siostry na imieniny. Po tym moim krótkim stosowaniu póki co mam pozytywne odczucia. moje włosy odzyskuja utracone siły i mam nadzieję, że tak będzie dalej.

      OdpowiedzUsuń
    29. Odżywki farmony herbal care z żeń szeniem, lnem i skrzypem zawierają proteiny pszeniczne i keratynę :) Nie wiem, jak ta z rumiankiem, bo nie widziałam składu.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Dzięki za info :)

        PS: one mają tylko keratynę, pszenica jest tu antystatykiem a nie proteiną w naszym pojęciu: Lauryldimonium Hydroxypropyl Hydrolyzed Wheat Protein

        Z całej serii tylko rumiankowa nie zawiera protein:
        Aqua (Water), Behentrimonium Chloride, Cetyl Alcohol, Cetrimonium Chloride, Propylene Glycol, Chamomilla Recutita (Matricaria) Flower Extract, Glycerin, Inulin, Lauryldimonium Hydroxypropyl Hydrolyzed Wheat Protein, Lauryldimonium Hydroxypropyl Hydrolyzed Wheat Starch, Ceramide 3, Milk Lipids, Butyrospermum Parkii (Shea) Butter, Lactic Acid, Xanthan Gum, Disodium EDTA, Diazolidinyl Urea, Iodopropynyl Butylcarbamate, Parfum (Fragrance), Coumarin. 

        Usuń
      2. Fajnie że napisałaś z tą pszenicą, nie wiedziałam tego akurat :)
        I wreszcie mam skład rumiankowej, dobrze że shea ma daleko, to nie powinna mi zaszkodzić tak bardzo, bo mam na nią chętkę:D

        Usuń
      3. Czujesz keratynę w niej? Bo mi już trochę usztywnia włosy, takie czujne :D

        Usuń
      4. Oj czuję keratynę, pierwszy raz jak użyłam to jeszcze dokapałam keratyny z zsk i było za sztywno i trochę puchato, teraz tylko w duecie z olejem :)

        Usuń
    30. Mi potrzebne są odżywki i maski zgodne z CG, ale bez alkoholu w składzie! :D

      OdpowiedzUsuń
    31. Używałam takiej, ale chyba mało w niej keratyny ... (Tołpa, Planet of Nature, Regenerująca odżywka - maska odbudowująca) http://wizaz.pl/kosmetyki/produkt.php?produkt=35290

      OdpowiedzUsuń
    32. Moje włosy lubią proteiny bardziej niż emolienty, więc regularnie je laminuję i używam odżywek proteinowych, aktualnie Farmona z lnem i żeń-szeniem. :D Może nie jest to odżywka, ale znam jeszcze serum na końcówki z Alverde.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Jak drugi biegun :) Ja protein wcale nie powinnam, za to w olejach mogę włosy kąpać :P

        Usuń
    33. Witam proszę o poradę, mam włosy do ramion farbowany blond (naturalne ciemny blond)ostatanio trochę mi wypadają są suche i słabe. jakich odżywek, masek powinnam używać??

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Takich, które służą :)
        Zapraszam do zakładki "Pielęgnacja włosów... naukowo", tam są podlinkowane wszystkie wpisy o porowatości włosów i dalej iść za linkami, będą wyjaśniać różne pojęcia.
        tzw wypadanie może być faktycznie wypadaniem z osłabionych cebulek albo łamaniem się włosów przy skórze.
        Wpis o łamliwości jest jednym z nowszych.
        Wpisu o wypadaniu z osłabionych cebulek u mnie nie ma. Przyczyn może być zbyt wiele i uważam, że jeśli problem faktycznie jest duży, to pierwszy winien wypowiedzieć się lekarz.

        Usuń
    34. Znalazłam dużą odżywkę litrową w dobrej cenie. Poproszę o opinięo niej https://lokikoki.pl/product-pol-5329-Nutrition-Latte-Mask-maska-mleczna-odzywiajaca-wlosy-1000-ml-Mila.html

      OdpowiedzUsuń

    Czytelniku i Czytelniczko! Dziękuję za odwiedziny. Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoją opinią i włączysz się do dyskusji.

    Lawina spamu zmusiła mnie do blokady możliwości komentowania anonimom - mimo wszystko zachęcam Was gorąco i czekam na komentarze!