Wiedzma bloguje (Czarownicująca): Inteligentny wpis

środa, 24 października 2012

Inteligentny wpis

Dzisiaj wpis zupełnie z innej bajki. Ale zapraszam!
Gdyby ktoś pytał - zainspirowały mnie ostatnie zmiany u Ani (AniaMaluje) i moje kochane zakręcone i uśmiechnięte wizażanki.
Zainteresował mnie niedawno temat rodzajów inteligencji. Choćby minimalna orientacja w tym temacie może pomóc w lepszej organizacji nauki i pracy - i może pomóc wybrać odpowiednie dla nas hobby.
google
Rodzaje inteligencji według Howarda Gardnera
  • Inteligencja językowa – umiejętność czytania, pisania i porozumiewania się za pomocą słów, doskonale rozwinięta u pisarzy, poetów i mówców.
  • Inteligencja logiczna lub matematyczna – umiejętność rozumowania oraz liczenia. Najlepiej jest rozwinięta u ekonomistów, naukowców, inżynierów, prawników i księgowych.
  • Inteligencja wizualno-przestrzenna – umiejętność malowania, rysowania, robienia artystycznych fotografii, rzeźbienia lub wyobrażania sobie trójwymiarowych kształtów; doskonale rozwinięta u nawigatorów i artystów.
  • Inteligencja muzyczna – umiejętność układania piosenek, śpiewania, gry na instrumencie, pisania wierszy, a także stosowania rymu i rytmu. Szczególnie rozwinięta u kompozytorów, dyrygentów, muzyków.
  • Inteligencja interpersonalna (społeczna) – umiejętność nawiązywania kontaktów; rozwinięta u sprzedawców, nauczycieli i przywódców.
  • Inteligencja intrapersonalna (refleksyjna) – umiejętność skupienia uwagi na swoich uczuciach, umiejętność wyciągania wniosków z przeżytych doświadczeń i umiejętność planowania. Ten rodzaj zdolności wiąże się u niektórych ludzi z wielką intuicją.
  • Inteligencja ruchowa – zdolności manualne oraz umiejętności sportowe; dobrze wykształcone u gimnastyków, tancerzy, rzemieślników i sportowców, a także chirurgów.
  • Inteligencja przyrodnicza – umiejętność rozumienia praw natury i postępowania zgodnie z nimi; dobrze rozwinięta u biologów, rolników i osób działających na rzecz ochrony przyrody.
Jedynie dwa pierwsze rodzaje inteligencji są uznawane przez klasyczne modele edukacyjne.
Źródło

Proste? :)

Z pewnymi predyspozycjami człowiek się rodzi. Jeśli mamy wśród przodków muzyków - to spora szansa, że i nam słoń na ucho nie nadepnął i będziemy muzykalni, jeśli się tym zajmiemy. A resztę można kształtować i rozwijać, jeśli się trafi na dobrego nauczyciela - a jak się ma świadomość i trochę chęci, to można też samemu.
google
Teraz zróbmy sobie test, np ten:

*Pisałam ten tekst dla testu pokazującego wyniki dla wszystkich rodzajów inteligencji, ale został on usunięty :( Ten podaje strony dominujące.

**Dla zainteresowanych inny, bardziej wszechstronny test KLIK!

Ten test jest skierowany co prawda na rodzaje inteligencji w aspekcie nauki języków, ale od czegoś trzeba zacząć :)
Weźmy pod uwagę, że człowiek rozwija się i zmienia - moje wyniki 10 lat temu wyglądałyby pewnie zupełnie inaczej.

Specjalnie dla Was - moje wyniki:


Jak widać - dominuje u mnie inteligencja muzyczna i ruchowa - zapewne za sprawą tańca, który trenuję już 7 lat (kiedy to zleciało!). Muzyka była mi bliska zawsze. Ruch jako taki też mi towarzyszy: ćwiczę kilka razy w tygodniu, lubię się zmęczyć w górach... i dużo gestykuluję mówiąc :) Bez ruchu (treningów) tracę energię.
Zaraz potem matematyczno-logiczna. To dzięki matematyczno-logicznej Wiedźmie macie wszystkie wpisy pseudonaukowe, eksperymentalne przepisy maseczkowe i rozważania dietetyczne.
W liceum pewnie miałam niezłą inteligencję językową. Teraz - szału nie ma: studia techniczne wysuszają mózg ;] Ale dzięki blogowi wraca mi umiejętność wypowiadania się, a dzięki regularnej grze w scrabble ponownie wzbogacam słownictwo.
Na niskim poziomie jest u mnie inteligencja intrapersonalna, czyli zarządzanie sobą. Brak czasu goni brak czasu, zbyt wiele uwagi poświęcam błahostkom. Pomóc mogę sobie tylko ja sama - zaczynam dziś! (Albo jutro ;) ).

Szukam i czytam, w jaki sposób mogę wykorzystać moje mocne strony i rozwinąć słabsze.
A może zmienić coś więcej?
Zobaczymy, jaki zawód widziałaby dla mnie literatura - a może Wy macie jakieś pomysły?

Mam nadzieję, że choć kilka z Was zainteresowałam tematem :)

Mała uwaga - to jest zabawa - nie traktujcie takich testów zbyt poważnie :)


Pozdrawiam słotnie jesiennie
Czarownicująca

35 komentarzy:

  1. No właśnie... Link nie działa :P A ja chcę wiedzieć, czy jestem inteligentna. Tzn wiem, że jestem, ale jak bardzo :D Żebym mogła pławić się potem we własnym blasku :D

    OdpowiedzUsuń
  2. No właśnie, chciałam zrobić test a tu lipa :<

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo sobie cenię Twoją inteligencję matematyczno-logiczną, bo to dzięki niej tak dobrze czyta mi się tego Bloga. I wcale nie przesadzam - cenię sobie precyzję i konkret, a wpisy emocjonalne nie bardzo mnie interesują ;) Zazdraszczam ruchowej :) Co do zawodu zgodnego z predyspozycjami, to nie doradzę, ale trzymam kciuki za satysfakcjonujący wybór... a raczej splot okoliczności, bo czasem z wyborem róznie bywa.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie działa a chciałam się sprawdzić buu :(
    Chociaz podejrzewam że mam inteligencje językową :D
    Jak robiliśmy takie testy ze sto lat temu w szkole, (w czasach jak nosiłam jeszcze dwa warkocze) to wychodziło że muzyczna no i wtedy całkiem ładnie śpiewałam. Teraz nie umiem śpiewać. Nie wiem jak to jest możliwe haha.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przykro mi... rano ten link jeszcze działał!!
    Na tej stronie nie ma już testu, znalazłam gdzie indziej podobny ale trzeba sobie policzyć punkty :) Dacie radę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I nie podałam strony :) Gupek
      http://forumzn.katalogi.pl/Test_Twoje_typy_inteligencji.-t2018.html

      Usuń
    2. na pierwszym wyszły mi intrapersonalna i matematyczno-logiczna, zaraz za nimi lingwistyczna i wizualno-przestrzenna ;) Pozostałe trzy baaaardzo słabo :D

      Usuń
  6. Pamiętasz jak niedawno pisałam o inteligencji w klubie? Wolę klasyfikację Gardnera, którą podałaś. Jest jeszcze inna, zapomniałam.
    U mnie najwyższa interpersonalna.

    Bardzo fajny wpis.

    Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie obie klasyfikacje są podobne, muszę się im przyjrzeć dokładniej

      Usuń
    2. Podobne:). Mam zwyczajnie sentyment do Gardnera, bo była pierwszą, z jaką się zapoznałam lata temu:)

      Usuń
  7. przeczytałam z zaciekawieniem i nawet rozwiązałam kwestionariusz :) bardzo mi miło, że Cię zainspirowałam, to przyjemne uczucie wejść na ciekawy blog i zobaczyć we wpisie nazwę swojego bloga. Dziękuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. u mnie króluje matematyczno-logiczna (17 pkt.), natomiast kuleje lingwistyczna (7 pkt.), z kolei reszta średnio 12,6 pkt. akurat matematyczno-logicznej, to się spodziewałam, bo już od dziecka wolałam układać puzzle niż bawić się lalkami;) natomiast trochę słaba ta lingwistyczna;) fakt, że nie odpręża mnie czytanie książek, nie potrafię pisać, ale z drugiej strony bardzo szybko uczę się języków i chyba nigdy nie wyjechałam za granicę i nie wróciłam nie potrafiąc przynajmniej kilku zwrotów, a opanowanie cyrylicy zajęła mi podróż busem na trasie medyka-lwów, zresztą do teraz jestem w stanie przeczytać coś po rosyjsku/ukraińsku... uwielbiam takie testy:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Języki mogą Ci łatwo przychodzić bo gramatyka jest logiczna :) A cyrylica to taki zabawny kod ;) Też od bidy umiem czytać cyrylicę a za młodu umiałam czytać po japońsku - hiragana i katakana

      Usuń
    2. nno, racja - później przemyślałam, że faktycznie naukę cyrylicy potraktowałam jako zagadkę logiczną:) muszę kiedyś też spróbować z japońskim w takim razie;):D

      Usuń
  9. U mnie króluje matematyczno-logiczna, to akurat rozumiem, bo zawsze dobrze szła mi matematyka, lubiłam układać puzzle, bawić się w logiczne łamigłówki. Ale zdziwiłam się, że tak wysoko stoję z inteligencją lingwistyczną. To pokrywa się z testem IQ, ale z drugiej strony mam olbrzymi problem z pisaniem. Jeśli trzeba, to stworzę referat, ale wiąże się to dla mnie z ogromnym wysiłkiem. Na maturze bałam się języka polskiego. Wydawało mi się, że nie uzyskam więcej jak 50%, a jak przyszły wyniki to okazało się, że osiągnęłam lepszy rezultat od mojego chłopaka, który uczęszczał do klasy humanistycznej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W pierwszej trójce mam jeszcze inteligencję wizualno-przestrzenną. Wykazuję jeszcze zdolności interpersonalne. To, że nie posiadam żadnych predyspozycji ruchowych, muzycznych i manualnych w pełni pokrywa się z rzeczywistością.

      Dziękuję za taki nietypową notkę. Czasami warto wykonać taki test. To pozytywnie oddziałuje na psychikę, zwłaszcza gdy człowiek stresuje się pisaniem pracy magisterskiej, bo nie ma drygu do pięknego formułowania myśli.

      Usuń
  10. Tak jak przewidywałam - inteligencja lingwistyczna, dalej wizualno-przestrzenna;)

    Ciekawy wpis, lubię tego typu artykuły, to zawsze czas na chwilkę refleksji nad swoim umysłem i zajrzenia wgłąb siebie, nawet jeśli chodzi o sprawę pozornie prozaiczną jaką jest nauka;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Inteligencje robiłam w tamtym oku na angielskim (typy osób przy okazji) i w gimie i na zajęciach z panią psycholog... O-o
    I na religii w tym roku osobowość.
    Ale zrobię. Jak wrócę >D
    I Emilkę kliknę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No proszę, za moich szkolnych czasów nie było takich zabaw :)
      Dzięki za klik :)

      Usuń
  12. zrobię sobie ten test :)
    A robiłaś ten?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrobiliśmy sobie w grupie znajomych i potem sporo żartowaliśmy na ten temat.
      Dzięki za przypomnienie, chętnie sobie go powtórzę po paru latach :)

      Usuń
    2. Przed czytaniem komentarza zrobiłam sobie enneagram dwa razy ;). Robię go od kilku lat.

      Usuń
  13. aaaa znowu bym sobie wpis usunęła!!!! aaaa
    co za stres :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Dzięki za wpis, bardzo przydatny. Jestem akurat przed maturą i rozwiązuję tego typu testów na potęgę. Za każdym razem wychodzi to samo. Wynik: inteligencja lingwistyczna i muzyczna. McDonaldzie, przybywam..

    OdpowiedzUsuń
  15. Fajnie mi się czytało tego posta, zrobiłam sobie również test i wyszło mi na miejscu 1- Interpersonalna, na drugim Intrapersonalna, zaraz za nimi- Wizualno-Przestrzenna. Tak jak się spodziewałam- matematyczno-logiczna najsłabiej- dosłownie KILKA pkt. ^^

    OdpowiedzUsuń
  16. Taka nieśmiała uwaga - nie traktuj takich testów zbyt poważnie. Już po sposobie, w jakim pytania zostały sformułowane (pierwszy test), widzę że jest problem z rzetelnością (samoocena może się zmienić w ciągu kilku godzin i będą różne wyniki). I generalnie testy internetowe (szczególnie te w stylu badania IQ) nie spełniają warunku standaryzacji warunków przeprowadzania testów - każdy ma trochę inne warunki, w których przegląda internet.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, to jest zabawa - wiarygodna prawie jak horoskop :)
      Ale nie wszyscy muszą o tym wiedzieć :)
      Dzięki za uwagę

      Usuń
  17. U mnie wyszła lingwistyczna i wizualno-przestrzenna i to się raczej zgadza. :) Może dorzuciłabym jeszcze przyrodniczą. Nie można tego traktować zbyt poważnie, ale dla zabawy można zrobić taki test. Chociaż najlepiej chyba samemu się określić albo zapytać np. przyjaciela.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie bardzo zależy kogo bym spytała.
      Można powiedzieć, że dla mnie przewaga ruchowej nad matematyczną jest zaskoczeniem :) Chociaż to tylko zabawa

      Usuń

Czytelniku i Czytelniczko! Dziękuję za odwiedziny. Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoją opinią i włączysz się do dyskusji.

Lawina spamu zmusiła mnie do blokady możliwości komentowania anonimom - mimo wszystko zachęcam Was gorąco i czekam na komentarze!